Dertig denkers en doeners in de
jeugdzorg
Deze keer kreeg ik van de Nederlandse
Bibliotheek Dienst NBD Biblio een heel interessante publicatie toegestuurd
om te recenseren. In deze publicatie beschrijft Jan van der
Ploeg, emeritus hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit
Leiden, dertig meer en minder bekende denkers die hebben bijgedragen aan
de inhoudelijke ontwikkeling van de jeugdzorg, zowel de residentiële jeugdzorg,
de ambulante zorg en preventie, gezinsinterventies als groepstherapieën. Van
der Ploeg verrichtte veel onderzoek naar probleemjongeren en publiceerde
daarover in vakbladen en boeken. In de keuze van de dertig denkers heeft hij zich
laten leiden door diversiteit en gekozen voor originele denkers die de
ontwikkeling van de jeugdzorg hebben gestimuleerd.
Opgroeien
Bijzonder is dat van der Ploeg de beschrijving van iedere pionier start
met hoe deze denkers opgroeiden, wat mogelijk bepalend is geweest voor de
ontwikkeling van hun ideeën en vervolgens wat hun bijdragen inhouden. Bijdragen
aan de ontwikkeling van concepten zoals veerkracht, hechting, locus of control,
learned helplessness, self-efficacy en theorieën zoals cognitieve
gedragstherapie, stresstheorie en ecologische theorie. Maar hij gaat ook in op de bijdragen van deze pioniers aan de praktijk.
Bouwstenen voor innovatie
De denkbeelden van deze 30 denkers zijn of waren belangrijk voor de
professionalisering van de jeugdzorg en een inspiratiebron om jeugdzorg
inhoudelijk te blijven vernieuwen. Want - zo stelt van der Ploeg -
meerdere innoverende denkbeelden hebben nog weinig of geen ingang gevonden in
de jeugdzorg in Nederland.
Interessante, prettig leesbare
publicatie voor studenten, jeugdprofessionals, gedragswetenschappers en
iedereen die betrokken is bij de transformatie en innovatie van de
jeugdzorg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten